* haukottelee *
Kahdeksas työttömyysviikko menossa ja olen tylsistymässä kuoliaaksi! Ei riitä motivaatiota tehdä mitään ja minnekään ei myöskään tee mieli mennä, kun ulkona on niin pirun kylmä! Parveke pitäisi siivota ja tuolit pestä, mutta kun ei tarkene tuolla tuulessa olla...

Töiden loppumisen jälkeen kuvittelin olevani viikon verran kotosalla ja nukkuvani univelkoja pois, mutta kuinkas sitten kävikään? Okei, pari ekaa viikkoa meni hyvin, mutta nyt päivä päivältä rupeaa fiilis häviämään eikä mikään jaksa kiinnostaa. Olen tainnut olla liian kauan töissä, sillä en oikeasti tajunnut työnhaun olevan näin pirun vaikeaa! Kuvittelin olevani vahvoilla, sillä itse kuvittelin pärjääväni työmarkkinoilla - olenhan hyvin koulutettu, mulla on reippaasti työkokemusta, mulla ei ole lapsia ja olen vasta 30+ ikäinen. Juu, niinhän sitä tosiaan olisi voinut luulla, mutta taas kerran todellisuus paukahti vasten kasvoja! Töitä olen hakenut aktiivisesti ja kolmeen haastatteluunkin olen jopa päässyt. Ensimmäinen haastattelu päättyi siihen, että mut todettiin liian vanhaksi - "me kyllä ajateltiin sellasta vastavalmistunutta, kun sulla on niin paljon työkokemusta, että sulle tarttee jos sitten maksaa kunnon palkkaakin..." Haloo, kuka tekee töitä ilmaiseksi???
Seuraava haastattelu alkoi lupaavasti ja ehdin jo innostua oikein kunnolla. Paikka olisi ollut lähestulkoon täydellinen ja vain kävelymatkan päässä kotoa... mutta, tällä kertaa olin ylikoulutettu - "et sä kuitenkaan kauaa täällä olis, kun jo hakeutuisit koulutustasi vastaavaan paikkaan..." Hei, en kai olis hakenut teille töihin, jos en olis ollut valmis tekemään tarjottua työtä???
Toistaiseksi viimeinen haastattelu tuntui olevan sekä oman että haastattelijan ajan tuhlausta, sillä eihän mulla ollut mitään heidän hakemia taitoja. Jos saksankielentaito on ehdoton edellytys, niin miksei sitä mainita hakemuksessa??? En mä voi sitä arvata mistään, jos vaatimuksissa oli ainoastaan mainittu ruåtsi ja englanti...

Haku siis jatkuu, heti kun jostain löydän paikan, jota hakea. Työkkärin ilmoitukset tuntuu olevan syvältä, ainakin jos hakee jotain muuta työtä, kuin puhelinmyyntiä tai myyntiedustajan hommia. Joskus kakarana sentään siivoamaan pääsi kuka tahansa päivän varoitusajalla, mutta nyt niihinkin hommiin tarvitaan koulutus...